GIRALTOVČANIA SA TEŠIA: Nad hlavnou cestou sa týči lávka.

Lávku uľahčujúcu prechod cez hlavnú cestu na Dukelskej ulici už osadili. Dôvody sú zvýšená hustota automobilovej premávky a bezpečnosť žiakov. 

Dlho očakávaná lávka mala stáť už v decembri, po schvaľovacích procesoch sa však termín posunul.  Projekt odštartovali už pred rokmi, na most ľudia čakajú desiatky rokov. „Do konca roka sme chceli  premostiť štátnu cestu 1/73. Už viac ako 30 rokov sú vybudované piliere, ktoré mali slúžiť už vtedy na prepojenie mesta cez štátnu cestu. Dlho sme nemali na to peniaze a štúdiu, ktorá by bola adekvátna 21. storočiu,“ vyjadril sa primátor Ján Rubis.

Problémom je hustá premávka 

Na výjazdovom rokovaní vlády požiadali premiéra o finančnú pomoc, na tento účel mestu schválili 120-tisíc eur. „Čo sa týka samostatnej lávky, je to nejakých 115-tisíc eur, projektová dokumentácia približne 5-tisíc eur a veci, ktoré robíme z vlastných zdrojov, predstavujú približne do 30-tisíc eur,“ tvrdí hlava mesta. Zvýšená intenzita kamiónovej dopravy v Giraltovciach sťažuje život všetkým občanom. „Hlavne starším občanom a deťom, ktoré chodia do základnej školy a následne poobede takmer 20 percent z nich pokračuje v základnej umeleckej škole. Prechod cez štátnu cestu I/21 je taký nebezpečný, že v poobedňajších prestávkach učitelia pomáhajú žiakom prejsť na druhú stranu," uviedol pre viaceré médiá primátor. Preto sú od obeda do 14.00 hod. k dispozícii  miestne občianske poriadkové služby alebo rómske občianske hliadky.

Najprijateľnejší variant

Do budúcna sa ešte vybudujú nájazdy so schodiskami a rampami. „Súčasťou projektu s rozpočtom približne 150-tisíc eur budú nábehové rampy pre vozičkárov a dôchodcov (30 - 40 metrov). Na druhej strane to vyústi pri dube, kde chceme spraviť aj španielske schody, kde by bola oddychová zóna.“ 

O 11 návrhoch študentov architektúry v Bratislave rozhodovala i verejnosť. Zvolená lávka bude dlhá 26 metrov a široká 1,8 metra. „My sme to najprv dávali viac-menej študentom, aby sa vedeli realizovať. Ale nie všetci splnili kritériá, máme na to vyčlenený určitý balík peňazí.  Tie lávky, ktoré skončili na 1. a 2. mieste, je to pekné, no nie všetko je v našich ekonomických možnostiach vybudovať. Ti, ktorí to projektovali, bol to nadstrel.“ Vybrali projekt, ktorý skončil ako tretí. „Aj občania si ho jednoznačne vybrali, čiže vyhral ten, s ktorým sme sa zhodli aj my. Je najprijateľnejší vo všetkých bodoch. Bude to železná konštrukcia kombinovaná s drevom s osvetlením. Myslím si, že bude spĺňať účel, na ktorý je projektovaná,“ dodáva. Prepojí i trasu medzi evanjelickým a katolíckym kostolom.